7 tips för att minska risken för prostatacancer

Det finns inget du kan göra som helt förebygger prostatacancer. Däremot finns det saker som kan minska risken för att du insjuknar.

Skål med bönsallad
En kost rik på frukt, grönsaker och baljväxter minskar risken för prostatacancer.
Man med en kopp kaffe
Forskning visar att var tredje kopp kaffe minskar risken för prostatacancer med 11 procent. Överstig inte 400 mg koffein per dag.
Tre personer löper utomhus
Regelbunden fysisk aktivetet såsom löpning, promenader och cykling är bra för hälsan.
Man bryter en cigarett
Fimpa cigaretten. Rökning ökar risken för återfall.


Prostatacancer är den vanligaste cancerformen in Sverige. Varje år får 10 000 män diagnosen. Risken att bli sjuk ökar med åldern. Sjukdomen drabbar främst män över 50 år.
Drabbas du av prostatacancer finns goda möjligheter att bli frisk, men behandlingen är förenad med biverkningar såsom inkontinens och impotens. Ju tidigare man sätter in behandling desto större är chansen att minimera risken för biverkningar.

I denna artikel går vi igenom sju saker du kan göra för att minska risken för att bli sjuk i prostatacancer.

1. Ät röd mat

Det finns studier som visar att män som äter röd mat såsom vattenmelon, tomater eller andra tomat-baserade produkter har en måttligt lägre risk att drabbas av prostatacancer. Dock är det viktigt att understryka att det endast rör sig om ett fåtal studier och mer forskning behövs för att fastställa vilken påverkan tomater och annan rödmat har på prostatacancer.

En spansk studie menar att tillaga tomaterna gör det lättare för kroppen att absorbera ämnet lykopen som finns i tomater. Lykopen har visat sig ha många hälsofördelar och ju rödare tomaten är desto mer lykopen innehåller den.

2. Frukt och grönt

Att det är viktigt att äta mycket frukt och grönt är ingen nyhet. De är rika på vitaminer, mineraler och andra mikroämnen som är bra för hälsan och skyddar oss mot sjukdomar såsom prostatacancer.

Gröna grönsaker innehåller ämnen som kan hjälpa kroppen att bryta ner cancerframkallande ämnen. En kost rik på frukt och grönt saktar även ner cancertillväxt. Genom att regelbundet äta frukt och grönt under dagen undviker du att du dämpar hunger med processad mat och andra onyttigheter.

3. Baljväxter

Isoflavoner är ett ämne som kopplats till minskad risk för prostatacancer. Isoflavoner finns i tofu, kikärtor, jordnötter, linser och alfagroddar.

4. Kaffe – mer nytta än skada

Att dricka flera koppar kaffe per dag minskar risken för att drabbas av dödlig prostatacancer, enligt en reviewartikel från 2014. Oavsett hur många koppar du dricker, minskar risken med 11 procent vid var tredje kopp.

För mycket koffein är dock förenat med hjärtklappning, ångest och magbesvär. Det är rekommenderat att inte få i sig mer än 400 mg koffein per dag. Börjar du känna av dessa symtom ska du omedelbart sluta dricka kaffe.

5. Sluta röka

Män med prostatacancer löper större risk för återfall om de röker. Rökare löper även större risk för att dö i prostatacancer.

Det är aldrig försent att sluta röka. Personer som slutat röka i minst 10 år har lika stor risk att dö i prostatacancer som personer som aldrig har rökt.

6. Välj bra fetter

Fet mat har ofta ett dåligt rykte. Men det är skillnad på fett och fett. Animaliskt fett är förenat med ökad risk för prostatacancer. Välj hellre vegetabiliska fetter. Exempel på vegetabiliska fetter:

  • Olivolja
  • Feta frukt och grönsaker såsom avocado och soja
  • Nötter och frön

7. Fysisk aktivitet

Övervikt är kopplat till ökad risk för aggressiv prostatacancer. Regelbunden fysisk aktivitet hjälper dig att bibehålla en hälsosam vikt, samt bygga muskler och bättre metabolism. Pröva att promenera, löpa, cykla eller simma.

Yoga nidra lindrar stress, sömnlöshet och cancertrötthet